Stress versus ontspanning

Staat bij jou stress en ontspanning in balans? Dit element is enorm belangrijk bij het ervaren en hebben van een gezonde levensstijl. Je kunt dan nog zo veel sporten en puur natuur eten, laag in de calorieën zitten…, een teveel van (langdurige) stress kan ervoor zorgen dat jouw lichaam totaal uit balans raakt, uitgeput en juist vraagt om meer energie. Dit geeft jouw lichaam zelf aan met het hormoon cortisol.

Wat is cortisol

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Het hormoon wordt aangemaakt in de bijnieren als reactie op een angst- of stressprikkel. Het is een manier van je lichaam om snel te handelen in stressvolle situaties: cortisol kan namelijk een boost aan je energieniveau geven zodat je kunt vechten of vluchten.

Bij de meeste stressprikkels die je tegenwoordig ervaart is vechten of vluchten niet per se een optie, zoals bij een discussie, irritatie of hoge werkdruk. Hierdoor wordt de aangemaakte cortisol niet gebruikt maar stapelt het hormoon zich op in je lichaam. Het resultaat kan een te hoge cortisolwaarde in je lichaam zijn. Hierdoor kun je last krijgen van een grotere eetlust (en meer trek krijgt in koolhydraten), snelle veroudering, rusteloosheid en weinig energie. En daardoor extra vet opslag krijgt d.m.v. het hebben van een buik(je).

Dit is een van de redenen waarom stress versus ontspanning een belangrijk onderwerp is in mijn praktijk. We gaan samen kijken of je goede balans hebt in ontspanning en stress. Beetje stress kan natuurlijk wel, maar wat is nu veel? Waarom lukt het niet om je stress niveau te verlagen? Wat zijn de oorzaken, waar wordt dit door veroorzaakt, kun je die stress ontwijken, hoe kunnen we stap voor stap meer ontspanning toevoegen in jouw leefpatroon. Bewegen kan een hele goede manier zijn om je hoofd ‘leeg te maken’ en alles weer op een rijtje te kunnen krijgen.

De tegenhanger van stress in natuurlijk ontspanning. Ook dit is een belangrijk onderdeel om in balans te komen. Ik ben beniuewd hoe jij je ontspanningsmomenten ervaart, wat je daarvoor doet. En als nodig is kunnen we samen bekijken je hieraan zou kunnen verbeteren door te kijken naar wat er bij jou past. Bijvoorbeeld: iemand die aan mediteren niets aan vindt, moet je ook niet laten mediteren. Ontspanning is erg belangrijk, ook voor spier opbouw! De boog kan immers niet altijd gespannen staan.

 

 

 

 

Meer informatie of vrijblijvend kennismaken?
Neem vooral contact met mij op wanneer je meer vragen hebt of meer informatie wenst te ontvangen. Wellicht ben je er al helemaal klaar voor! Laten we dan vrijblijvend kennismaken en bespreken we de mogelijkheden.

Sandy ter Horst
06 46 43 42 26
info@gezondenfitter.nl

facebook instagram