Beweging

Regelmatig bewegen draagt enorm veel bij aan het hebben van een goede gezondheid. Daarnaast geeft het je ook energie en verbetert het je humeur. Maar dat is nog niet alles! Beweging is vele opzichten goed voor de bloedcirculatie, je ademhaling, je spieren, gewrichten en botten. Het stimuleert de stofwisseling en heeft een positieve invloed op het gewicht. Het verhoogt de weerstand en helpt om stress kwijt te raken. Het verbetert de balans wat het risico op vallen verkleint. Bewegen hangt positief samen met gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven. Bewegen is goed voor de mentale gezondheid en draagt bij aan onafhankelijkheid op latere leeftijd. Kortom er zijn heel veel redenen waarom bewegen zo goed voor je is! Het kan zijn dat je al een tijdje niet meer hebt gesport. Belangrijk is dat je het dan langzaam opbouwt, Gezond & Fitter kan je daarbij helpen!

 

“Wat ik belangrijk vind is dat je gemotiveerd wordt om iets te gaan doen wat je uiteindelijk leuk vindt om te doen. Of wanneer je klaar bent je jezelf zo goed voelt dat je er mee door blijft gaat. Dit is een persoonlijk iets wat voor de één sneller gaat als bij een ander. Geef het de tijd en sta er voor open om nieuwe dingen te proberen. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.”

 

Bewegen en sporten is niet hetzelfde

Bewegen is niet direct sporten. Bij bewegen moet je denken aan een rondje om lopen, een wandeling van een uur op normaal looptempo. Een paar baantjes zwemmen in het zwembad, ook hier op een rustig tempo. Bij sporten wordt veelal het tempo opgevoerd of ga je aan de slag met gewichten waarbij je je hartslag laat verhogen. Je lijf heeft dan meer energie nodig dan wanneer je een rondje om doet.

Is het één nu beter dan het andere? Mijn credo is: bewegen is goed, meer bewegen is beter. Voor volwassenen en ouderen luiden de richtlijnen als volgt:

  • Minimaal 150 minuten per week matig intensieve inspanning verrichten, zoals wandelen en fietsen verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Je bent dan al echt aan het sporten.
  • We noemen het intensiever bewegen (dus sporten) wanneer de ademhaling zwaarder wordt.
  • Doe daarnaast minstens tweemaal per week aan spier- en bot versterkende activiteiten en voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom ook veel stilzitten.

 

De intensiviteit van bewegen & sporten hangt ook af van je doel
Als je focus afvallen is met als doel een minder vetpercentage en je bent al lekker aan het sporten, dan kijken we tijdens het coaching traject hoe en wat voor sport je doet. Is het voldoende om je doel te bereiken of is er wellicht een aanpassing nodig?

Ook wanneer je fitter en krachtiger wilt worden, dan is beweging ook een onderdeel waarmee we aan de slag gaan. Hoe zorg je ervoor dat je je lijf blijft uitdagen en hoe zit het met jouw rust momenten na het sporten? Een goede balans houden tussen bewegen en sporten is namelijk erg belangrijk voor spierherstel en de uiteindelijke groei.

Is jouw doel om meer te presteren met sporten dan kan het ook betekenen dat je je voeding daarop moet aanpassen. Doe je veel met gewichten en spieren, dan zijn eiwitten absoluut nodig. Samen kijken we naar jou bestaande eetpatroon en wellicht is aanpassing nodig.

 

 

 

 

Meer informatie of vrijblijvend kennismaken?
Neem vooral contact met mij op wanneer je meer vragen hebt of meer informatie wenst te ontvangen. Wellicht ben je er al helemaal klaar voor! Laten we dan vrijblijvend kennismaken en bespreken we de mogelijkheden.

Sandy ter Horst
06 46 43 42 26
info@gezondenfitter.nl

facebook instagram